Talbot Sunbeam 1.6 Ti

         

Mooi project waarbij de eigenaar aangeeft het idee te hebben dat de auto gesmoord wordt en niet alles geeft wat erin zit. Problemen met vapour lock in de 2 Weber dcoe carubrateurs. Dit is een bekend probleem als de inlaat en de uitlaat aan dezelfde zijde zit. Maar dat de auto niet meer rijdbaar is dan klopt er iets niet. Na een klein onderzoek d.m.v. een endoscoop kwamen wij al gauw achter een fiks probleem in het uitlaatspruitstuk. Ondanks het er aan de buitenzijde goed uitzag was er binnen duidelijk al jaren een probleem. Het spruitstuk is tijdens productie niet goed afgewerkt en daardoor werden de uitlaatgassen enorm geknepen en afgeremd, met als resultaat een rood gloeiend spruitstuk onder een setje Webers!! Hmm, slechte combinatie. Aangezien onderdelen uit Engeland komen was er geen competitie spruitstuk voor een LHD gestuurde Sunbeam Ti voorhanden. In overleg met eigenaar besloten deze in huis te engineren en fabriceren. Teken en rekenwerk gedaan, spruitstuk flenzen laten lasersnijden en overgaan tot productie. Doordat er door de jaren heen door diverse mensen aan de Webers was gecorrigeerd waren deze, als gevolg van het gebruik van niet passend gereedschap, doodgesleuteld. Nieuw set Webers gemonteerd en geconfigureerd voor de Sunbeam, gelijk een extra hitteschild onder het set gemonteerd en klaar voor een proefrit. Een ongekende motor heeft de klant terug gekregen met een mooi vlak koppel met de daarbij de mooie prestaties (1.6 – 117Pk@6200 rpm). Pure Driveability and Fun met een 38 jarige “oude” auto.

Geplaatst in caroussel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *